Nu höjer vi ribban inom hållbarhet för hela branschen

När Magnus tog över som vd för Alucrom 2020 fanns det behov av förändring. I samband med detta togs det fram en ny strategi för att utveckla verksamheten utifrån tre hållbarhetsperspektiv: ekonomiskt, socialt och miljömässigt.

– Vi är en av de största inom ytbehandling och rostskydd i Sverige och det medför ett ansvar att göra den här branschen bättre, menar Magnus. Ett ökat hållbarhetsfokus är nödvändigt, inte bara för att kraven ökar och man måste ha ordning på sin verksamhet utifrån de här frågorna, utan för att i längden blir det också mer lönsamt.

Det kanske mest synliga resultatet av den här strategin är Arendals Backe. Den nya klimatsmarta anläggningen ligger i ett av Göteborgs mest dynamiska industriområden och i direkt anknytning till hamnen, Skandinaviens största logistikcenter, och till de stora lederna E6, E4 och E20.

Det finns ingen i vår bransch som jobbar så mycket med social och miljömässig hållbarhet som vi gör. Arendals Backe är otroligt genomtänkt med avseende på både arbetsmiljö och extern miljö.

Magnus Sonnorp

Alucrom arbetar hand-i-hand även med färgleverantörer och specialister inom ytbehandling för att öka medvetenheten och kunskaperna om mer hållbara alternativ

– Vi ser också att det finns kunder som styr sina gods till oss just nu för att vi hjälper dem att bli mer hållbara, trots att vi kanske inte alltid är billigast. Många är också nyfikna och förstår att det vi gör spelar roll och att vi kan hjälpa dem till bättre affärer, förklarar Magnus.

-Det finns ingen i vår bransch som jobbar så mycket med social och miljömässig hållbarhet som vi gör. Och det är inte bara snack. Arendals Backe är otroligt genomtänkt med avseende på både arbetsmiljö och extern miljö. Bland annat kommer vår effektiva resurs- och avfallshantering att bidra till att utsläppen av flyktiga organiska föreningar (VOC) minskar med 40 procent. Med solceller på taket blir vi till 50 procent självförsörjande på el, fortsätter Magnus.

Arendals Backe i Göteborg är först ut och fler investeringar är planerade i andra anläggningar

– Det är lättare att driva verksamheter i fabriker som är moderna, lite större och genomtänkta utifrån vad som blir bäst för människor och miljö. Hos oss jobbar många som är otroligt kunniga i sitt hantverk och vi vill verkligen ge dem de bästa förutsättningarna att trivas och lyckas. Vår satsning på ökad säkerhet och minskade arbetsplatsolyckor har också varit lyckad med en LTIF (Lost Time Injury Frequency) som nu är nere på noll.

Vår effektiva resurs- och avfallshantering på Arendals Backe kommer bidra till att utsläppen av flyktiga organiska föreningar (VOC) minskar med 40 procent. Med solceller på taket blir vi till 50 procent självförsörjande på el.

Magnus Sonnorp

Viktig framtidssatsning är att ge medarbetare möjligheter till fler utbildningar

-Vi vill ju att alla hos oss ska vara motiverade och välja oss för att vi är en bra arbetsgivare. Därför har vi under de senaste åren satsat på vidareutbildningar. Det ska vara enkelt att utvecklas. Ambitionen är också att Alucrom ska växa och för den som vill finns det möjligheter att växa med oss inom organisationen. Det gäller också för människor som kommer från helt andra branscher och med andra bakgrunder.

Alucrom har varit och är idag inblandade i flera spännande och synliga projekt som till exempel nya Hisingsbron och Tingstadstunneln i Göteborg, samt Stallbackabron i Trollhättan. Flera andra projekt är på gång, men Magnus har ett drömprojekt där han hoppas att Alucrom får göra ett rejält avtryck.

– Eftersom vi har vårt huvudkontor i Göteborg, så skulle det vara riktigt kul att få måla om Älvsborgsbron. Varför inte i någon riktigt spektakulär färg, avslutar Magnus med ett brett leende.


Kort om Magnus

Roll: VD Alucrom sedan 2020.
Bor: Stockholm.
Arbetar: Mestadels i Göteborg, men också med kollegorna i Polen och Finland.
Familj: Fru och tre vuxna barn.
Intressen: Hund, jobba i skogen, jaga, resa.