Älvsborgsbron

Inte en droppe i älven!

Just nu arbetar ett av våra team med att ytbehandla Älvsborgsbron i Göteborg. Ett arbete som är utmanande på flera sätt. Höga höjder, stark blåst och ett ständigt flöde av tusentals bilister, cyklister och gångtrafikanter. Men också ett arbete som ställer höga krav på hantering av sköljvatten, damm, blästersand och färgrester. När vi förlänger livslängden på detta landmärke, gör vi det med två tydliga mål: att pendlarna ska störas så lite som möjligt och att inte en droppe miljöfarligt avfall ska hamna i Göta Älv eller omgivningar.

Egentligen är jobbet redan gjort

I alla fall på planeringsstadiet. För den här typen av stora och omfattande ytbehandlingsprojekt kräver rigorösa förberedelser. Från att noga gå igenom brons befintliga skick, rostangrepp och sprickor för att välja rätt färg och beläggningar som klarar salt, fukt och UV-strålning. Till säkerhetsplanering, internutbildningar och logistik för att skydda de som utför arbetet och alla andra runtomkring, och samtidigt värna om trafikflöde och, så klart, miljön. När väl arbetet på bron drogs i gång den 1 maj 2025 var allt planerat in i minsta detalj.

Lägst kostnad för människor, miljö och samhälle

Som experter på att skydda stål- och byggnadsstrukturer månar vi om minsta lilla detalj i processer och val av material. Inte för att vi – självklart – måste följa lagar och regler, utan för att omsorg om människors hälsa och vår natur genomsyrar allt vi gör. Detta engagemang har gjort Alucrom till ledande i Sverige på miljöanpassade ytbehandlingar. När vi nu målar om och rostskyddar Älvsborgsbron, gör vi det till lägst kostnad för människor, miljö och samhälle.

Etapp 1

Först behöver arbetsbodar och utrustning komma på plats vid Röda Sten, under Älvsborgsbrons södra brofäste. Därefter börjar arbetet med att resa ställningarna. Eftersom höjderna är så stora går det inte att använda vanliga byggställningar – i stället anlitas specialister som riggar skräddarsydda konstruktioner som hängs under bron. Med hjälp av särskild repteknik firas ställningsdelarna ner och monteras på brons undersida.

Delarna transporteras till bron nattetid för att störa trafiken så lite som möjligt. Det är i princip bara då som bron behöver stängas av. I övrigt märks arbetet knappt, trots att en omfattande ytbehandling pågår.
När ställningarna är på plats kläs de in i tältdukar som förhindrar att färgrester och blästringsmaterial hamnar i vattnet. Allt spolvatten som uppstår vid rengöringen sugs upp av särskilda ”dammsugare”, och även dammet från själva blästringen tas om hand – ingenting får lämnas åt slumpen.

När allt väl är på plats kan själva ytbehandlingen börja. Under bron arbetar ett team med att blästra, rengöra och måla bron. Arbetet delas in i sektioner – så kallade fackverk – och först när en del är helt färdig går man vidare till nästa. Samtidigt arbetar ett annat team med särskilt utbildade repklättrare på brons övre delar. De rör sig vant på höga höjder och tar hand om de ytor som inte går att nå från ställningarna – ett precisionsarbete som kräver både erfarenhet och nerver av stål.
Trots noggrann planering är vädret alltid en osäkerhetsfaktor vid den här typen av stora utomhusprojekt. Men även det finns förstås med i beräkningarna. Om medelvinden når 20 sekundmeter måste arbetet pausas och de skyddande tältdukarna tas ner.

När kraftiga vindar sveper in kring midsommar vet alla exakt vad som gäller: tältdukar och lösa delar plockas snabbt bort. Så snart vinden mojnat sätts allt på plats igen och arbetet kan fortsätta som vanligt. Samma rutiner gäller när det blåser upp ordentligt senare på hösten. Trots dessa väderuppehåll har arbetet följt tidplanen – och när den första etappen närmar sig sitt slut ligger man till och med lite före schemat.
:

Paus i arbetet på bron

När vädret blir alltför oberäkneligt och både ruskhöst och tidig vinter närmar sig, sätts arbetet på bron på paus. Det sker i slutet av oktober. Då tar en annan fas vid – en tid för pappersarbete, dokumentation och erfarenhetsåterföring.

Representanter från de olika teamen, tillsammans med projektledare och andra nyckelpersoner, samlas för att utvärdera arbetet och resultaten så långt. Syftet är att ta vara på lärdomarna, dela erfarenheter och utveckla rutinerna inför kommande etapper. Genom den här gemensamma reflektionen växer både kompetensen och samarbetet. Och med nya insikter och vassare arbetsmetoder börjar förberedelserna för etapp två.
Kommande:

Etapp 2

I maj 2026 inleds etapp två. Då står mittsegmentet av Älvsborgsbron på tur för ytbehandling. Arbetet kommer att påverka sjöfarten tillfälligt, med en något lägre seglingsfri höjd och en smalare farled. Projektet kräver därför ett nära samarbete mellan Alucrom, Sjöfartsverket, Trafikverket och Stena Line – alla med en viktig roll för att arbetet ska flyta på säkert och effektivt.

Vill du följa utvecklingen? Titta in här igen i april 2026, då berättar vi mer om förberedelserna inför nästa etapp.

Att minska utsläpp av färg och ämnen som är skadliga för djur, människor och natur genomsyrar allt vi gör.

Faktaruta

Invigdes 1966 (då Sveriges längsta bro)
Längd: 900 m
Konstruktionen är markförankrad hängbro.
Färgåtgång: 30 000 liter färg.
Drygt 70 000 fordon och 2 000 cyklar/mopeder passerar bron varje dygn

När andra slarvar höjer vi ribban

I en bransch där många länge sagt ”äsch, det är inte så noga” hoppar vi aldrig över ett moment eller rundar hörn. På så sätt säkerställer vi den kvalitet och långa livslängd som vi lovar samtidigt som vi minskar negativa avtryck. Som specialister på ytbehandling är vi också en hållbarhetspartner och en stark röst för en högre standard inom hela branschen.
Vårt varumärke

Kontakta oss, så berättar vi mer!