Möt Alucroms medarbetare Sylwia Banach

Fem snabba frågor till Sylwia Banach

Efter flera roller inom företaget arbetar Sylwia idag som HR-koordinator.

"Jag känner mig som en del av Alucrom och vet att det finns möjligheter att utvecklas inom företaget. Alucrom är ett företag som ständigt växer och tar sig an nya projekt och uppmuntrar samt tillåter sina medarbetare att utvecklas tillsammans med verksamheten", säger Sylwia.

Vad var det som fick dig att välja Alucrom?

När jag sökte tjänsten som entreprenadadministratör, var jag nästan klar med min utbildning inom terminalstyrning och logistikhantering. Alucroms annons väckte mitt intresse, då jag kunde få chansen att komma in i en helt ny bransch och det lockade mig att få lära mig något nytt. Dessutom sökte Alucrom en person som kunde prata polska, mitt modersmål - vilket jag tyckte var ett extra plus.

Vad är det bästa med att jobba här?

Det bästa med Alucrom är att det finns utvecklingsmöjligheter och variationen i arbetet, ingen dag är den andra lik. Vi arbetar med olika projekt över hela Sverige och det känns meningsfullt att få vara del av ett företag som har tydliga strategier b.la. inom hållbarhet och miljö

Hur skulle du beskriva Alucroms företagskultur med tre ord?

Engagemang, gemenskap, målmedvetet

Vilka delar av ditt arbete uppskattar du mest?

Jag trivs med att vara delaktig och involverad i olika processer. Att mina kollegor har förtroende och tillit för mitt arbete och att jag kan hjälpa samt underlätta för andra. Det ger mig både en känsla av samhörighet och ansvar.

Hur var den första tiden på jobbet?

Jag var den allra första administratören i vår affärsverksamhet Entreprenad och fick möjlighet att bygga upp en helt ny roll från grunden, vilket var väldigt spännande. Det blev tydligt för mig från början att ytbehandling handlar om mycket mer än att “måla”. Det är en avancerad process med många steg som måste genomföras innan själva målningen kan utföras.

Som person är j
ag nyfiken av mig och har med tiden blivit mer involverad i olika projekt inom blästring och rostskyddsmålning. Under ett större revisionsstopp Preemraffet i Göteborg fick jag chans att ta ett större ansvar som administratör/koordinator på plats. Det som började som några dagar i veckan, växte snabbt till en heltidstjänst. och jag fick uppskattning för mitt arbete. Efter revisionsstoppet fick jag möjligheten att stötta Alucroms team på Preem i Lysekil, där jag blev kvar i åtta månader. På plats drev jag ett helt projekt med att koordinera som mest tjugo personer samtidigt.
Tiden på Preem Lysekil var otrolig lärorik och en av de mest utvecklande perioderna i min karriär. Jag lärde mig att läsa ritningar, förstå mig på färger och dess olika målningsprogram. Jag har målat, blästrat, gått på kundmöten samt planerat arbeten.

Efter flera roller inom företaget arbetar jag idag som HRkoordinator, med fokus på stöd och support till vårt affärsområde Entreprenad. Mina arbetsuppgifter innebär även support med löner, personalplanering och ansvar för Alucroms personalpool i Sverige.Jag känner mig som en del av Alucrom och vet att det finns möjligheter att utvecklas inom företaget. Alucrom är ett företag som ständigt växer och tar sig an nya projekt och uppmuntrar samt tillåter sina medarbetare att utvecklas tillsammans med verksamheten.